8 tips der tiltrækker de bedste medarbejdere

Hvis de bedste kandidater skal søge jeres stillinger, skal kandidaterne helst kende virksomheden i forvejen. Her er otte skridt på vejen til at det sker – også kendt som Employer Branding.

Flertallet af Folketingets erhvervsordførere ser lige nu mangel på arbejdskraft som den største erhvervspolitiske udfordringDet understreger, hvorfor I skal begynde på Employer Branding længe før, I hyrer en recruiter eller offentliggør et jobopslag.

 

1. Udpeg de vigtige medier

I kender målgruppen, og kan bruge den til at udpege relevante medier. Det kan være givtigt at komme i de brede medier, men søger I programmører, er det mere relevant at blive nævnt i Version2 og Computerworld. Jo snævrere målgruppe, jo nemmere er det at finde de rigtige medier.

Genvej: CPH Post er et enormt populært medie i det danske expat-miljø, og studiemagasiner kan ramme præcis din målgruppe.

 

2. Fortæl de gode historier
I har med garanti flere relevante historier i jeres virksomhed. Hvilken historie, I skal fortælle, afhænger af virksomhed og medie – og de kandidater, I søger. Der kan være stor forskel på, hvad der tiltrækker en programmør og en salgsmedarbejder.

Genvej: Følg rådene i indlægget om genvej til spalteplads

 

3. Tal en sag

For mange er virksomhedens ‘purpose’ central for arbejdsglæden – og valg af arbejdsplads. Hvis I markerer jer ved at tale en sag, kan I blive kendt af den kerne af ildsjæle, I skal tiltrække.

Nogle virksomheder har en oplagt sag at tale, mens andre skal lede efter den. Der er intet galt i at tale en nichesag – det er nemmere at få taletid, hvis der ikke i forvejen er et kor af debattører. Læs mere her

Genvej: Er der en debattør på jeres område, der siger alle de rigtige ting? Kontakt vedkommende – måske bruger han eller hun din virksomhed som det gode eksempel næste gang.

 

4. Husk navnenyt

Det er en af de simpleste måder at gøre opmærksom på en virksomhed. Hvis man arbejder i en nichebranche, og man i branchebladet løbende læser om nyansatte og jubilæer i en virksomhed, vil man over tid forbinde virksomheden med vækst og udvikling.

Genvej: Lav en template med navn, billede og tekstbid, som nye medarbejdere kan udfylde, eller giv en medarbejder ansvaret.

 

5. Tilbage på skolebænken
Hvis I leder efter nyuddannede, kan I engagere jer i universitetsmiljøerne, så de hører om jer i løbet af uddannelsen. Der er ofte behov for bla. gæsteforelæsere, mentorer eller casevirksomheder. Så ræk hånden frem og fortæl om jer selv – måske lærer I også noget.

Genvej: Tag kontakt til en underviser på en relevant uddannelse, og hør, om I kan bidrage.

 

6. Invitér på besøg
Hvis I vil give potentielle ansatte et indtryk af arbejdspladsen, kan I lade dem besøge jer. Hold et event med foredrag eller åbn fredagsbaren en gang imellem.

Genvej: Invitér til events, I allerede holder, eller drop værtsrollen og deltag som taler ved events for målgruppen. Læs, hvordan I holder et godt event.

 

7. Vær kreativ
Man kan man gå alternative og kreative veje, når man skal lave Employer Branding – og det kan endda lede til medieomtale. I kan lave et jobopslag, der stikker ud inspireret af denne boligannonce, eller også kan et hackathon eller en dag som CEO-elev være måder at fange interessen.

Genvej: Lav en håndholdt video til sociale medier, hvor direktøren fortæller om virksomheden, og hvad I leder efter.

 

8. Brug de sociale medier
Når nogle af de ovenstående indsatser lykkes, kan det blive stærkt indhold til sociale medier. I kan også bruge de sociale medier til løbende at fortælle om jer selv – eventuelt ved at lade de ansatte overtage jeres konti og vise jobbet i øjenhøjde.

Genvej: Lav en Employee Advocacy-strategi, hvor en medarbejder har ansvar for at minde andre medarbejdere om at dele indhold fra jeres konto. Eksempelvis på LinkedIn. Læs også konkrete råd. 

 

Bonus: Husk Employer Branding i din generelle PR

Hvis I allerede arbejder med at komme i medierne, kan det også give gevinst i Employer Branding. Når I har en god historie i et medie, vil et nichemedie for jeres potentielle medarbejdere måske også skrive historien. I kan også bruge sociale medier til at sørge for, at netop den faggruppe vil blive præsenteret for jeres historie.

Så husk, at de potentielle medarbejdere også kan være en målgruppe i jeres generelle PR.

 

Hvis I har brug for hjælp eller input til indsatser med mest mulig gevinst, så skriv til Mark og Jakob.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar