Hvorfor vil du gerne omtales i Børsen?

Hvis svaret er “salg”, bliver du formentlig skuffet. Her er fem typiske træk ved omtaler, der skaber salg – og to logiske grunde til at de fleste omtaler ikke lokker læserens læder op af lommen.

Når vi spørger nye eller potentielle kunder, hvad deres formål er med at få presseomtale, handler det ofte om salg. Det forstår jeg godt; virksomhedens formål, vækst og overskud opnås ved at tiltrække kunder.

Men det er langt fra al medieomtale, du kan måle i salgs-KPI’er ugen efter.

Det meste omtale har en positiv branding-effekt, som gør, at din virksomhed bliver mere kendt, og at dine kunder hellere vil handle med dig end med andre.

Det er godt for dig – og grunden til, at mange bruger presseomtale som et stærkt led i branding og markedsføring.

NB: Husk altid, at et medie og en journalist ikke er sat i verden for at reklamere for dig. De skal oplyse og måske underholde deres læsere, og de fleste journalister har en instinktiv modstand mod at komme til at reklamere for virksomheder. Dét skal du bare være glad for, for det giver kun omtalen større troværdighed.

Men – hvorfor “sælger” en specifik omtale ikke? Og hvornår gør den?

Hvornår “sælger” en artikel?

Det er svært at forudsige.

Men nogle af de forhold, som gør, at en artikel skaber salg, er:

1) Du har et produkt, som reelt mangler i markedet nu, og som læserne ikke har hørt om før.

2) Dit produkt løser et problem, som folk ikke troede, de kunne få løst.

3) Dit produkt appellerer til rigtig mange mennesker, har nyhedsværdi og er stærkt differentieret i konkurrencen.

4) Omtalen fokuserer på fordelene ved dit produkt, f.eks. gennem en kundecase eller hvis det er en positiv anmeldelse.

5) Samtidig med omtalen kører du benhård marketing og bruger omtalen på sociale medier til at skabe hype om produktet.

Hvorfor sælger en medieomtale ikke?

To grunde til, at en journalistisk artikel ikke fungerer som en produktreklame:

1) I en artikel er der ikke noget call-to-action (CTA) som “Køb HER for 99,95” – det kan du lave i reklamer. Og der er kun sjældent et link til dit website.

Som skrevet i indledningen: I en klassisk journalistisk artikel må du ikke forvente noget CTA, for det ville være reklame og uden for mediets formål.

NB: En del medier, især magasiner, har sektioner med produktnyheder. De indeholder typisk et CTA i form af priser og links.

2) Det handler ikke om dit produkt, men om dig og din virksomhed. Så læseren bliver ikke “skubbet” til at handle hos dig. Og det skal du bare være glad for! Det er nemlig branding, som giver salg på sigt. Især i kombination med marketing (se pkt. 5 ovenfor).

Eksempler på salgsskabende PR

1) App i byggebranchen

En stor case-baseret omtale i et førende dansk erhvervsmedie tidligt i virksomhedens liv gav en masse opmærksomhed og taletid hos de store spillere i byggebranchen.

Omtalen fokuserede på de fordele, branchen kunne opnå som helhed, og var båret af CEO’en i et stort entreprenørfirma, samtidig med at Dansk Industri medvirkede sammen med CEO’en for bygge-app’en.

2) Nystartet konsulenthus

En kort portrætomtale i en førende dansk erhvervsavis gav vores kunde en række leads.

I interviewet fortalte vores kunde, at deres ydelse udfyldte et hul i markedet – dét var samtidig nyhedsværdien for avisen.

3) Leverandør til tandlæger

Et it-firma ville gerne være mere kendt blandt tandlæger.

Gennem en række omtaler i medier målrettet tandlæger blev IT-firmaet et mere kendt ansigt blandt de potentielle kunder, og det hjalp med at åbne døren, når de ringede og bookede møder.

4) Deleøkonomisk tjeneste

En omtale i en erhvervsavis ved lanceringen af virksomheden blev boostet på Facebook. Det gav et kæmpe antal signups af brugere af tjenesten.

Call to action: Ring til mig

Ja, dén underoverskrift ser du ikke i en avisartikel. Men på en blog må man godt!

Så hvis du vil vide mere om branding, salg & presseomtaler – og hvordan du finder de historier, en journalist har lyst til at fortælle sit publikum – så ring til Jakob Hessellund på 40 38 45 86 eller skriv til jh@kempkjaer.dk.

Flere PR- & kommunikationsråd

8 tips der tiltrækker de bedste medarbejdere

SoMe-guide: Sådan får du ekstra værdi ud af presseomtaler

Medspillere i medierne: Hvordan aktiverer du dem?

Kan du din startup-lingo? 10 ord, du bør kende