1. Har du en god historie?
Hvad skal der til for at komme i medierne? Det er i princippet ret enkelt – en god historie. Det bliver dog lidt mere kompliceret, når “den gode historie” skal sættes på formel.
Grundlæggende skal en historie have en person eller en virksomhed, som gør noget særligt, eller som der sker noget særligt for. Det er ikke spændende, når tingene er, som de plejer. Tænk over, om din historie egentlig vil være spændende for folk uden for din virksomhed.
Eksempler på historier, der tit ender i medierne
- Markante resultater
- Ny forskning eller undersøgelser, som I står bag
- Store investeringer
- Kundecases, hvor I kan være eksperten
- Nye vinkler på et brandvarmt emne, f.eks. Uber’s farvel til Danmark eller striden mellem MobilePay og Nets
Du kan også afprøve “mormor-tricket” på din historie. Hvis du skal forklare historien for din mormor, hvordan vil du så gøre det? Hvad er vigtigt, og hvordan vil du fortælle historien på en forståelig og spændende måde?
Det kan fungere som en rettesnor for at lave en version af din historie, som er forståelig for alle.
Og tjek eventuelt historien op imod journalisters generelle nyhedskriterier, som du kan finde her. Husk at kriterierne fortolkes forskelligt på hvert medie – mere om det under punkt 3.
2. Har du billeder?
Billeder er afgørende! Faktisk er de så afgørende, at vi har dedikeret en hel blog post til at guide dig til gode pressefotos. Du kan læse mere her.
3. Målret din historie
Når du har fået din historie på plads, skal den målrettes de enkelte medier. En historie kan have mange vinkler, og det kan være en fordel at fremhæve netop den vinkel, som er i tråd med det specifikke medies redaktionelle linje.
Tænk på, at journalisterne ikke er sat i verden for at fortælle om din virksomhed: De har en mission om at oplyse (og måske underholde) deres læsere, lyttere og seere – inden for et bestemt område.
Eksempel: Du har fået en stor investering.
- Business-medier: Hvorfor har du fået investeringen, og hvad skal den bruges til?
- Lokalmedier: En fra lokalområdet har stor succes.
- Branchemedier: Nyhed i branchen – er din investering særlig eller en del af en tendens i branchen?
Tænk over, hvad det er ved din historie, som er særligt interessant for det enkelte medie – og gør det tydeligt.
4. Hvilken journalist skal du kontakte?
De fleste medier har en mailadresse til redaktionen. At sende historien til den er en mulighed, men ofte vil du ikke få svar. Hvis du i stedet kan finde den journalist, som vil lave historien, er dit udgangspunkt bedre.
Den rette journalist kan du finde ved at læse mediet igennem og se, hvem der har skrevet lignende historier eller skriver om netop din branche.
Når det er gjort, er der bare tilbage at kontakte journalisten. Først med en mail, der forklarer din historie. Så et telefonopkald, som sikrer, at din mail ikke drukner i journalistens indbakke. Hvis du ikke kan finde kontaktoplysninger på den journalist, du gerne vil have fat på, kan du ringe til redaktionen og få oplysningerne derigennem.
De fleste journalister er altid på udkig efter gode historier, så hvis du har fulgt vores tips, har du gode chancer for at få din historie afsat.
5. Er du til at få fat på?
Når journalisten har vist interesse for din historie, er det vigtigt, at hun kan komme i kontakt med dig. Det er altså en dårlig ide at sende en historie og tage to uger til Tibet eller Nordnorge dagen efter – du skal være tilgængelig for journalisten, der kan være travl og droppe en historie, hvis det bliver for besværligt.
Sørg for at holde telefonen åben, og vær klar til at udskyde møder, når journalisten vender tilbage. Historien kan være et vendepunkt for din virksomhed.
Vi glæder os til at læse om dig i avisen!
PS: Med en god basisopskrift på at komme i medierne håber vi, at din næste henvendelse til journalister bliver succesfuld. Vil du ikke selv stå i køkkenet, kan vi både hjælpe med en hurtig, mættende snack eller en 7-retters gourmet-menu.
Kontakt os – vi er til at snakke med!