Denne artikel fokuserer på erhvervsmedier, primært B2B-medier og nogle B2G-medier.
Eksempel: En nyhed indenfor plastik?
Hvis du går efter folk, der arbejder med at reducere forurening med mikroplastik, kan du f.eks. gå efter WasteTech, CleantechWatch, Plastforum og Plast Panorama. Og måske også ShippingWatch, Altinget Miljø, Klimamonitor, Kemifokus, EcoTech, SCMNews, CSR.dk og mange flere afhængigt af, hvilke elementer din historie dækker.
Sådan er det for de fleste brancher – der er en lang række muligheder for at nå målgruppen.
Øget professionalisering
De mange branchespecifikke medier er blevet flere og mere professionelle, fordi konkurrencen blandt medierne er øget kraftigt de seneste år: De store mediehuse lancerer jævnligt nye nichemedier, hvor de skriver om alt, hvad der rører sig i en bestemt branche, så de kan sælge abonnementer til professionelle i den branche.
Det betyder, at de medier har en stærkt afgrænset læserskare, men til gengæld dækker de en meget stor del af faggruppen. Journalisterne skriver ofte til flere af medierne indenfor samme mediehus, og artiklerne publiceres ofte i flere af nicherne, måske med en lille justering til hver niche.
Vi lavede en opgørelse for fem år siden af de store mediehuses nichemedier og i mellemtiden er der kommet mange flere til:
- Watchmedier: Fra 10 til 16
- Ingeniøren PRO: fra 6 til 11
- Politiken Monitormedier: Fra 2 til 9.
Så her er en opdateret liste med erhvervs-nichemedier i Danmark. Hvis du savner nogen på listen, så sig til, så tilføjer vi gerne. Listen er meget simpel, men skriv til Jakob eller Mark, hvis du vil høre hvilke medier, der skriver til din målgruppe.
Vi har opdelt oversigten i:
- De store mediehuse
- Mindre B2B-mediehuse
- Professionelle medier til det offentlige
NB: Vi har ikke medtaget de enkeltstående branchemedier, som udgives af interesseorganisationer – de kan også være en mulighed, men det vil være for omfattende at bringe en liste her.
Betalings-nichemedier på de større danske mediehuse
Jyllands-Posten
Finans.dk leverer også journalistikken til Jyllands-Postens erhvervssektion, de klassiske laksefarvede sider. Finans og Børsen konkurrerer om at være Danmarks førende erhvervsmedie.
Watchmedier
Har et tæt samarbejde med Finans og Jyllands-Posten, og en artikel i et Watch-medie kan sagtens finde vej til Finans og til JP’s spalter.
- AdvokatWatch
- AgriWatch
- AMWatch
- CleantechWatch
- DetailWatch
- EjendomsWatch
- EnergiWatch
- FinansWatch
- FødevareWatch
- ITWatch
- KapitalWatch
- MediaWatch
- MedWatch
- MobilityWatch
- PolicyWatch
- ShippingWatch
Børsen
Børsen har ikke deciderede nichemedier som JP og Politiken – nichestoffet indgår på hovedsitet og som tillæg til eller i den printede avis, som stadig leveres til mange virksomheder.
Børsens hovedaktionær er Bonnier, men JP/Politikens Hus har en stor minoritetsaktiepost.
De mest profilerede sektioner hos Børsen:
Børsen er søsterselskab til Dagens Medicin som også udgiver de digitale medier Dagens Pharma og Kommunal Sundhed.
Børsens ejer, Bonnier, ejer dog også andre medier, bl.a. Estate Media i Danmark.
Bonnier ejer i Danmark også en lang række magasiner til forbrugere, f.eks. Bo Bedre, Bilmagasinet, Costume mfl – men her i artiklen har vi fokus på erhvervsmedier, så vi holder os til dem.
Politiken
Politiken har traditionelt næsten intet erhvervsstof og avisen har et stort publikum i det offentlige, hos NGO’er, forskere mv. Deres nichemedier afspejler det, og de udgives af Monitormedier – Politiken Nicher A/S.
- Kulturmonitor
- Skolemonitor
- Byrummonitor
- Sundhedsmonitor
- Klimamonitor
- Idrætsmonitor
- Turistmonitor
- Socialmonitor
- Seniormonitor
Ingeniøren
Ingeniøren er ikke ejet af JP-Politiken som de tre andre hovedmedier ovenfor men af IDA, fagforeningen for ingeniører. Derfor er indholdet målrettet ingeniører og dem, der ligner.
Ingeniøren PRO indeholder følgende nichemedier:
- BuildingTech
- CareTech
- ComplianceTech
- Datatech
- Digitech
- EcoTech
- Gridtech
- Mobilitytech
- ResilienceTech
- WasteTech
- Watertech
Og så har Ingeniøren to medier, som ikke ligger under “PRO”:
Berlingske?
Berlingske udgiver fire medier, kun ét er tæt på at være et erhvervsrettet nichemedie i denne forstand: EuroInvestor, som skriver nyheder om børsnoterede selskaber og andet til private investorer.
Berlingske havde tidligere en stor Business-sektion men både Børsen og Finans udgiver for øjeblikket omtrent fire gange så mange erhvervshistorier som Berlingske.
De mindre B2B-mediehuse
Der findes findes også en håndfuld mediehuse, som hver udgiver en lang række branchemedier:
Horisontgruppen
Nordiske Medier
- Licitationen
- Søfart
- Motor-magasinet
- Metal Supply
- Building Supply
- Transportmagasinet
- Lastbil Magasinet
- Mester Tidende
- Food Supply
- SCMNews
- MedTechNews
- Energy Supply
- Electronic Supply
- Plastforum
- RetailNews
- Wood Supply
TechMedia
Online medier:
- Elektronikfokus.dk
- Elfokus.dk
- Emballagefokus.dk
- Foodprocesfokus.dk
- Fødevarefokus.dk
- HVACfokus.dk
- Kemifokus.dk
- Klimafokus.dk
- Sikkerhedsfokus.dk
- Tekniskfokus.dk
Fagblade / Magasiner fra TechMedia:
- Aktuel Elektronik
- Dansk Kemi
- El+Energi
- Food & Drink
- HVAC Magasinet
- InPak
- Levnedsmiddelbladet
- Medicoteknik
- Plast Panorama
- Plus Proces
- Teknik & Miljø
- Teknisk Nyt
- Træ & Møbelindustri
Uafhængige, enkeltstående større B2B-medier:
Medier til professionelle i det offentlige – B2G:
NB: Se også Monitormedier, som vi har skrevet om ovenfor.
Altinget
Et solidt medie om politik. Det har flg. nicher, som man kan abonnere på:
- Arbejdsmarked
- Arktis
- By og Bolig
- Børn
- Christiansborg
- Civilsamfund
- Digital
- Embedsværk
- Energi og Forsyning
- Erhverv
- Etik og Tro
- EU
- Fonde
- Forskning
- Forsvar og Beredskab
- Fødevarer
- Hovedstaden
- Idræt
- Klima
- Kommunal
- Kultur
- Maritim
- Miljø
- Social
- Sundhed
- Transport
- Uddannelse
- Udvikling
- Ældre
DKNyt
Startede som et medie under Kommunen.dk, og har nu en række nicher: