Der var fuldt hus, da Integra Advokater i går åbnede dørene til deres fantastiske lokaler og lod startup-interesserede komme ind. Kemp & Kjær havde stået for invitationerne, og de to selskaber leverede også oplæg om problemstillinger i henhold til PR og jura i forbindelse med investeringer. Nicolaj Højer Nielsen lukkede ballet med både relevante og sjove historier om sine investeringer i firmaer.
Stort fremmøde
Integras store sal var fyldt ud, og allerede lang tid før første taler var mange mødt op. Her kunne de nyde godt af de lækre forfriskninger, som advokatfirmaet serverede.
Robert Jønsson, partner og advokat hos Integra, var første taler.
Efter at have budt velkommen til de fremmødte blev Jonas Mikkelsen introduceret, og advokaten leverede et spændende og levende oplæg om de mange udfordringer, som startups står over for. Og han forsikrede om, at alle startups var meget velkomne hos Integra, da de er et advokatfirma af og for iværksættere.
Herefter var det Jakob Hessellund fra Kemp & Kjær, som fik ordet. De fremmødte fik gode råd om PR, og der var især fokus på presseomtale i forbindelse med jagten på investorer og hvordan man fik den optimale omtale ud af en investering.
Som rosinen i pølseenden leverede Nicolaj Højer Nielsen et særdeles morsomt og indsigtsfuldt oplæg om, hvad han kigger efter, når han skal investere. Som lovet i overskriften, så overleverer vi nu, hvad Nicolaj Højer Nielsen kigger efter, når han investerer.
Højer Nielsen har blandt andet investeret i Recon Instruments, Penneo, Motility Count, Codesealer, Plato, Sepior, Capdesk og har sit eget investeringsfirma kaldet Copenhagen United.
Hvad kigger en investor efter, når han skal investere
I en grov forsimpling af Nicolaj Højer Nielsens meget flotte oplæg kommer nogle af hans hovedpunkter her i kort form.
– Han leder efter en idé, som løser et problem. Og som er værd at investere i forstået på den måde, at løsningen skal være 100-500% bedre end det nuværende eller helt nyt. Han gav et mobilbatteri som eksempel, hvor alle er interesserede i at få længere levetid eller hurtigere opladningstid. Hvis nogen kom til Nicolaj og sagde, at de kunne gøre det 20% bedre med deres idé, så ville han ikke gide investere i det. For efter produktet er kommet på markedet og alt er på plads, så har andre eller de nuværende mobilfirmaer som Apple og Samsung allerede kommet med noget lignende. Der skal derfor være tale om et kvantespring.
– Markedet skal være stort nok. AirBnB ville fx ikke virke, hvis det kun var i Danmark.
Holdet er holdet
– Holdet er det vigtigste. Hvis Nicolaj Højer Nielsen oplever, at der ikke er nogle sælgere ombord, så vil han ikke investere i det. Og da Højer Nielsen primært investerer i tech-startups, så skal udviklerne være gode. Det nytter ikke at have udviklere siddende i Indien på grund af tidsforskel og kulturforskelle.
– Et team skal være på samme side. Der skal altså være en klar enighed om, hvor man er parat fx at flytte hen og hvor meget tid man kan lægge i projektet.
– Der skal være dedikation. Et firma kan ikke bygges op, hvis man kun arbejder tirsdag og torsdag aften. Er der ikke nogen, som har satset butikken og er gået fuldtid, så vil Nicolaj Højer Nielsen ikke investere i firmaet.
Øltesten er vigtig
– Øltesten skal bestås. Hvis man skal have succes med en startup, så kommer man til at bruge mere tid med sit team end med familie, kærester og ægtefæller. Derfor skal man kunne holde hinanden ud, og man skal kunne have det sjovt sammen. Nicolaj Højer Nielsen har derfor drukket sig fuld med alle de firmaer, som han har investeret i.
Nicolaj Højer Nielsen fortalte derudover, at han mødte 3-400 firmaer om året.