Forbrugerombudsmanden har i dag politianmeldt BMW for vildledende markedsføring om bæredygtighed. Fotoet er fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

I de seneste måneder har Forbrugerombudsmandens kritik af greenwashing og vildledende markedsføring skabt stor debat og usikkerhed blandt danske virksomheder. I dag er BMW Danmark blevet politianmeldt for at have markedsført sig som verdens mest bæredygtige bilproducent.

Disse sager viser, at virksomheder skal være yderst forsigtige med at bruge vage og ubegrundede udsagn som eksempelvis “bæredygtig”, “miljøvenlig” og “grøn” i deres kommunikation.

Vildledende markedsføring kan have alvorlige konsekvenser for virksomheder. Ud over at underminere forbrugernes tillid kan det føre til retssager, politianmeldelser og skade omdømmet.

Det er ualmindelig svært at dokumentere, at man er verdens mest bæredygtige i sin branche, da det også kræver både grundige og pålidelige data fra konkurrenterne og deres underleverandører. Det er den fælde, som BMW Danmark er gået i.

Dokumentér jeres bæredygtighed

En afgørende faktor i at undgå vildledende markedsføring er dokumentation. Virksomheder bør kunne dokumentere de påstande, de fremsætter om deres bæredygtighedsindsats. Det kan omfatte livscyklusanalyser, uafhængige certificeringer eller eksterne vurderinger af virksomhedens praksis. Ved at have konkrete og pålidelige data kan virksomheder understøtte deres påstande og undgå at skabe tvivl om deres ærlighed.

Troværdig kommunikation om bæredygtighed og ESG er afgørende for at opbygge tillid hos forbrugerne, hvis man reelt ønsker at understøtte den grønne omstilling. Når virksomheder markedsfører sig som bæredygtige, skal de dokumentere og konkretisere deres påstande. Hvis virksomheder bruger bæredygtighed som del af deres strategiske kommunikation eller markedsføring, har forbrugere nemlig krav på at vide, hvilke tiltag virksomhederne reelt gør for at fremme bæredygtighed. Ved at være åbne om deres indsats, og bruge præcise oplysninger, kan virksomheder undgå at forbrugerne føler sig vildledt og i stedet opbygge tillid omkring deres grønne initiativer.

Behov for international koordinering

Selvom det er vigtigt at have klare regler og retningslinjer på nationalt niveau, er det også nødvendigt med en koordineret tilgang på tværs af landegrænser. Harmonisering af regler og standarder for markedsføring af bæredygtighed på EU-niveau kan hjælpe danske virksomheder med at undgå konkurrencemæssige ulemper. Ved at etablere fælles retningslinjer for bæredygtig markedsføring kan vi sikre, at virksomheder opererer under samme spilleregler og undgår unødig usikkerhed.

Danske virksomheder står på den ene side dårligere i den internationale konkurrence, hvis de alene skal leve op til Forbrugerombudsmandens krav, men på den anden side kan det blive en fordel for danske virksomheder, hvis Forbrugerombudsmandens strenge krav bliver internationalt kendt. Det kan i visse tilfælde være værd at bruge i kommunikationen.

Vi har tidligere skrevet om at Forbrugerombuds­mandens greenwas­hing-anklager skaber usikker retstilstand i Børsen.

Stadig i tvivl om jeres kommunikation om bæredygtighed overholder loven?

Som PR-bureau med fokus på kommunikation om bæredygtighed og ESG kan vi hjælpe virksomheder med at navigere i dette komplekse landskab og sikre, at deres budskaber er troværdige og transparente.

Er du i tvivl om din virksomhed overtræder markedsføringsloven, så lad os tage en uforpligtende samtale på +45 4142 3635 eller mark@kempkjaer.dk. Vi kan hjælpe med at vurdere hvordan I kommunikerer uden at overtræde loven, og hvis vi selv er i tvivl, samarbejder vi med advokater, som er dybt inde i problematikken.

Du ville måske også kunne lide