I kan skabe ekstra værdi af en presseomtale ved at dele den på de sociale medier, hvor jeres kunder er: f.eks. Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat og Twitter. Det tager maks. en time at følge disse tips fra Martin Bengaard, SoMe-ekspert og indehaver af Bengaard+co.

1.  Presseomtaler skærer igennem støjen på SoMe …

… fordi de ikke ligner salg. Modtagerne af presseomtalen opfatter den ikke som en reklame for din virksomhed, og så er de er mere tilbøjelige til at interagere med opslaget. Derfor: Husk at dele presseomtaler fra virksomhedens profiler på sociale medier.

2.  Brug også din private profil …

…til at dele presseomtalen. Del virksomhedsopslaget fra din private profil for at nå ud til flere og derigennem opnå mere interaktion. Du kan fortælle dit netværk, om du er glad, stolt eller noget tredje for at læse om virksomheden og jeres kunder i avisen. Og dine kollegaer bør gøre det samme.

 3.  Skriv personligt …

… når du deler opslaget – både fra virksomhedsprofilen og privat. Marketing på sociale medier handler om at skabe en relation til sin målgruppe, så her er det vigtigt, at du skriver en personlig kommentar, når du deler omtalen.

Sæt ikke din kommunikationsmedarbejder til at skrive 10 “personlige” tekster for de medarbejdere, der skal dele omtalen. Dermed risikerer du, at kommentarerne bliver kunstige og upersonlige. Man skal kunne læse på opslaget, at det er skrevet af afsenderen – så lad personen skrive opslaget selv. Giv evt. inspiration til, hvad de kan skrive, og hjælp efterfølgende med korrektur (eller lad stavefejl øge autenciteten).

4.  Du kan vælge at booste …

… hvis din omtale er særligt god. Det indebærer at betale for at få omtalen vist i andre brugeres feed.

Presseomtaler er generelt godt materiale til et boostet opslag, fordi de (jævnfør punkt 1) ikke bliver modtaget som salg. Og en facebook-visning koster i omegnen af 4 øre, så du får 2.500 visninger, hvis du booster for bare 100 kr.

5) Husk at segmentere …

… når du har tænkt over, hvem omtalen er relevant for. Ved at segmentere kan du vælge, hvilke brugergrupper der skal have omtalen vist på deres feed. Du kan segmentere efter f.eks. fritidsinteresser, alder eller branche – afhængig af, hvad der er relevant for din omtale.

Ved at segmentere undgår du at betale for irrelevante visninger. Det er derfor vigtigt at tænke målgruppen igennem, før du booster og segmenterer.

Se SENSE Marketings blogindlæg om annoncering på LinkedIn og guide til Facebook Audience Insights-værktøj.

Del gamle presseomtaler…

…hvis du ikke har fået dem delt endnu. En presseomtale behøver nemlig ikke at være ny for at være interessant på de sociale medier.

Du kan også genbruge omtaler ved eksempelvis at fejre presseomtalens etårsjubilæum med et gensyn, mindes dagen med et #tbt eller bare lægge den op med forsinkelse.

Deling af presseomtaler på de sociale medier starter med en god historie i medierne. Skriv til Mark eller Jakob H, hvis du har en god historie, der skal ud.

Stor tak til Martin Bengaard for de gode råd. Har du spørgsmål til din virksomheds marketingstrategi, kan du kontakte Martin her.

Flere PR & kommunikationsråd

Genvej til spalteplads i 2018: 5 spørgsmål du bør stille dig selv hver måned

Medspillere i medierne: Hvordan aktiverer du dem?

Kan du din startup-lingo? 10 ord, du bør kende

En sproglig nej-hat taler ud

Du ville måske også kunne lide