1. Kom i gang

I stedet for at have et helt færdigt produkt, og overveje alle tænkelig scenarier i månedsvis, så launch så hurtigt som muligt. Jo hurtigere dit produkt bliver tilgængeligt for potentielle kunder, jo hurtigere kan du vurdere dets egentlige potentiale og komme i dialog med kunderne.

2. Effektivitet og optimering kan vente

I tiden efter launch kræver det rigtig meget at tiltrække kunder og tilpasse produktet til markedet – og meget kan ske. Det kan derfor være en fordel ikke at fokusere på at optimere leverandør- og forhandleraftaler eller effektivisere processer. Fokuser i stedet på produktet, markedet og kunderne.

3. Følg op på kunderne

Kunderne ligger inde med en meget værdifuld viden, som det i den grad kan betale sig at investere i at få adgang til. Afhængigt af antal af kunder og produktet, kan kundeopfølgningen gribes an på forskellige måder, for eksempel ved at indsamle ‘Net Promoter Scores’ via automatiserede emails eller ved at kontakte hver enkelt kunde telefonisk.

4. Test, test og test

Så snart I har launchet, og de største udfordringer og justeringer er overstået, kan det skabe stor værdi at begynde at teste og eksperimentere alle de steder hvor det giver mening, det være sig med alt fra customer acquisition, til daglige processer, til opfølgning på kundeoplevelser.

5. Sæt det rette hold

At arbejde i et startup er ofte tidskrævende og der kræves stor fleksibilitet i forhold til arbejdsopgaver og tilpasning til markedet. Det er derfor afgørende at have de rette mennesker med fra starten, som er villige til at gøre hvad der skal til for at opnå succes. Derudover kan det være afgørende at have de rette mennesker på holdet, når investorer skal tiltrækkes. 

Nordic Growth Hackers

Serieiværksætter, founder & CEO i SimpleSite, Morten Elk, er manden bag Nordic Growth Hackers-arrangementerne. Formålet med Nordic Growth Hackers er at tilbyde founders, CEOs, CMOs og andre ildsjæle, et forum hvor de kan dele erfaringer med forskellige growth hacking-teknikker. Arrangementerne har særligt fokus på online marketing og begreber som customer acquisition cost (CAC) og customer lifetime value (LTV). 

Du ville måske også kunne lide