Opdatering 8. januar 2024

Siden sidst:

Vi har ansat to medarbejdere og det ændrer lidt på firmaet og sammensætningen.

  • Vi spiser ikke længere rent vegetarisk frokost, men stadig overvejende vegetarisk.
  • En enkelt returflyrejse er det blevet til i 2023 – i 2022 var det fire personer på flyrejse.
  • Derudover har vi øget vægten af ESG-positive indsatser i den samlede produktion.

Opsummering af vores ESG-rapportering

Vores eget aftryk på ESG er først og fremmest “downstream”, dvs. den forskel vi gør for vores kunders virksomhed, og dermed forøgelsen af det aftryk, kunden sætter. Derfor fokuserer vi på at tiltrække kunder, der har et postivt ESG-aftryk, f.eks. i kategorien “B2B Impact Tech”.

“Upstream” har vi primært IT-services, medier og andre konsulenter, så aftrykket derfra er begrænset i sammenligning med downstream.

Direkte aftryk er begrænset for os, da vi er en ikke-vareproducerende virksomhed med få mennesker ansat.

Hvad gør vi pt. for at fremme ESG?

  • Hjælper med at udbrede kendskabet til teknologivirksomheder og -organisationer, der bidrager til den grønne omstilling (vi har dog også enkelte kunder, der opererer i brancher med CO2-udfordringer)
  • Etablerer samarbejder med virksomheder og organisationer, der arbejder med bæredygtighed
  • Klargøring til at vi kan rapportere på ESG inden 2025
  • Tilslutter os etisk regelsæt fra brancheforening
  • Cykler til og fra arbejde året rundt
  • Holder over 90% af møder digitalt
  • Spiser vegetarisk frokost
  • Arbejder papirløst

Hvor har vi udfordringer med ESG:

  • Vi har svært ved at måle vores bidrag til vores kunders ESG-aftryk
  • Vores kontor er del af et kontorfællesskab uden separate målere for el, vand og varme, så vi har svært ved at beregne faktisk aftryk.
  • Enkelte kunder har givetvis ikke et positivt ESG-aftryk. Men dog heller ikke negativt.
  • Vores kontor er i en gammel bygning uden moderne isolering.
  • Vores private biler kører på fossile brændstoffer, men vi bruger dem sjældent i virksomheden.

CO2-beregning via Klimakompasset

Beregningen inkluderer el- og varmeforbrug, indkøb af elektronik og transport i 2022.

Transport er klart den største årsag til CO2-udledning.

Én flyvetur til at besøge vores internationale netværk udgjorde således 87 procent af CO2-udledningen i 2022.

CO2-udledning hvis du køber en presseindsats hos Kemp & Kjær:

  • En gennemsnitlig presseindsats (10 timer) hos Kemp & Kjær i 2022 udledte 9,8 kilo CO2.
  • Fraregnes firmaets flytur (scope 3), udledte en gennemsnitlig presseindsats 1,4 kilo CO2.

Hvad er ikke med?

Affald er ikke med i beregningen, og fravalgt pga. vi 1) har for vanskeligt ved at måle det, og 2) vi arbejder papirløst, og har meget lidt affaldproduktion.

NB: Der kan være småting, som vi har overset. Men vi vurderer, at det er så lidt, at det ikke vil ændre væsentligt på resultatet af beregningen på klimakompasset.dk.

Vigtigste ESG-initiativer

EnvironmentSocialGovernance
Fremme impact-teknologi
Minimere egne udledninger
Pro bono-rådgivningEtik

ESG-rapport

Vores største bidrag: Hjælp til at fremme impact-teknologi

FN Global Compact mål nr. 9.4 om at fremme bæredygtig industrialisering og understøtte innovation.

Dér hvor vi virkelig kan gøre en forskel, er ved at bruge vores ekspertise til at understøtte udbredelsen af grønne teknologier.

Vi har arbejdet siden 2012 med PR og strategisk kommunikation for teknologiselskaber, og vi har set dem gøre en forskel i verden, og vi har udbredt kendskabet til dem.

Nye teknologier er skalerbare og kan udbredes globalt. Det er det, der er mest brug for, hvis vi virkelig skal se forandringer i verden.

Derfor kan vi gøre den største forskel ved at hjælpe de teknologivirksomheder, der gør en konkret forskel på verden, fordi det er en del af deres DNA. Det kan være alt fra CO2-reducerende teknologi til sukkerfabrikker til solcellebatterier, teknologi til pasteurisering og miljødataplatforme.

Kemp & Kjærs arbejde med virksomheder, der har en positiv effekt på FNs verdensmål

Flere af vores kunder arbejder for at nå et eller flere af FNs verdensmål, fordi de arbejder med det vi kalder “impact tech”. Her er en statistik på, hvor meget vi har arbejdet for de kunder sammenlagt.

I 2022 havde vi ikke specielt fokus på Impact Tech, og vi forventer at segmentet udgør en højere andel af vores aktivitet i 2023.

2023 Impact kundestatistik

ANTALANDEL AF VORES PRODUKTION
KUNDER MED POSITIVT IMPACT1332%
ANTAL INDSATSER5831%
PRESSEOMTALER SKABT21051%
POTENTIAL AUDIENCE*50.000.00040%

2022 Impact kundestatistik

ANTALANDEL AF VORES PRODUKTION
KUNDER I B2B IMPACT714%
ANTAL INDSATSER139%
PRESSEOMTALER SKABT469%
POTENTIAL AUDIENCE*8.000.0006%

* “Potential audience” = et tal for, hvor stort publikum mediet har, og ikke et tal for antal læsere/seere af den specifikke omtale.

Kunder med udfordringer indenfor ESG

2022: Vi havde tre kunder i bygge- og ejendomsbranchen i 2022 som udgjorde under 5% af vores omsætning. De placerer sig i den bedre halvdel af branchen i fht. ESG ifølge deres egne oplysninger og i fht hvad vi kan verificere selv.

Øvrige kunder: Vi vurderer at vores øvrige kunder ikke har væsentlige udfordringer med ESG.

Etik: Don’t play dirty

FN Global Compact mål nr. 10: Antikorruption

PR har potentiale til at skabe omfattende skade på samfundet gennem løgne, misledende kommunikation, manipulation og smædekampagner – eller evnen til at generere “fake news”. Derfor er vi ekstra opmærksomme på at det PR, vi laver, bidrager med noget positivt.

PR er en disciplin affødt af statslig propaganda og har en broget fortid. Første gang termen Public Relations blev brugt og forsøgt professionaliseret, var af Edward Bernays, som dog benyttede metoder, vi i dag betragter som uetiske.

Siden da er PR-branchen modnet markant – i hvert fald i Danmark – og det er relativt sjældent, at vi oplever uetisk adfærd i branchen. I nyere tid har vi set enkelte eksempler, hvor de mest almindelige er:

  • Smædekampagner, hvor man bruger PR til at tilsværte omdømmet på en kundes konkurrent gennem eksempelvis bagtalelse eller spredning af falske rygter.
  • Betaling for positiv omtale i medier uden at det fremgår tydeligt, at det er sponsoreret.
  • Arbejde for kunder med modstridende interesser uden at oplyse dem om det.

I Kemp & Kjær tager vi kraftig afstand til de metoder, som ligger langt fra vores kultur og værdier.

“Transparens” er en af vores tre kerneværdier, og det handler om at alt hvad vi laver, kan holde til at se dagens lys. Det indebærer blandt andet, at vi anbefaler “walk the talk”, hvor vi sikrer at kunderne kommunikerer ting, de har belæg for. Dvs. ingen “halve sandheder” eller negativ omtale af kundernes konkurrenter.

Vi ved, at stærke brands ikke har behov for at bruge uetisk PR, og at man vinder på lang sigt ved at holde sin sti ren.

Vi kan også tilslutte os de etiske regler for den tidligere brancheforening, Public Relations Branchen, der i dag er fusioneret med brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation. Men vi er ikke medlem.

Det er vanskeligt at dokumentere, at man overholder de etiske regler. Men en etisk tilgang til arbejdet foregår allerede ved ansættelsen af medarbejdere, hvor vi lader vores ESG-politik og værdier indgå som en central del af processen.

Derudover er det vores plan i løbet af 2023-2024 at dokumentere hvordan vi:

  • tager ansvar for at overholde etiske standarder og værdier
  • sikrer gennemsigtighed og integritet i arbejdet
  • undgår interessekonflikter og sikrer objektivitet i arbejdet.

Fravalg af brancher

PR kan også yde skade på samfundet, hvis det med succes bruges til at fremme etisk tvivlsomme, men ellers lovlige, virksomheder. Derfor afviser vi potentielle kunder, der vil have os til at fremme eksempelvis gambling, kviklån eller tobak.

Vores klima-overvejelser i 2023

FN Global Compact mål nr. 13: Klimaindsats.

PR er klassisk kontorarbejde, og hører dermed til i den lave ende af skalaen hvad CO2-udledninger angår. Dermed er det også begrænset, hvad vi kan gøre, men det stopper os dog ikke i at gøre lidt.

Hvad vi gør:

Hvor halter vi?

Vi lejer kontor sammen med en række andre virksomheder i en gammel bygning, der trænger til at blive isoleret bedre, og vi kører sommetider til møder i benzinbiler, og rejser en sjælden gang imellem med fly for at besøge vores internationale netværk (det er sket tre gange på 10 år).

Det er vanskeligt at gøre noget ved uden at give et stort afkald på effektivitet og/eller øge omkostninger, som kan have negativ indflydelse på virksomhedens evne til at generere profit og skabe resultater for vores kunder.

Men i takt med at vi gør os klar til at rapportere på ESG i årsrapporten, håber vi at vi får klarlagt, hvor vi kan reducere CO2 yderligere, uden det har væsentlig indflydelse på vores evne til at drive forretning.


Næste skridt i ESG-indsatsen

ESG-rapportering bringer en række overvejelser med sig ud over klima og miljø, især sociale initiativer, etik og governance.

Et væsentligt skridt for os er at indføre ESG-rapportering i vores årsregnskab, og det vil vi have på plads senest med årsregnskabet for 2024.

Derudover vil vi udvide vores netværk med virksomheder og organisationer, der gør en forskel, og sætte os grundigere ind i FNs Verdensmål og Danmarks og EUs politikker på området.

Kommende opdateringer til denne rapport:

  • Tilføje afsnit om vores pro-bono-arbejde.
  • Tilføje virksomhedspolitik om work-life-balance.
  • Tilføje overvejelser om fravalg af verdensmål.

Vi vil som minimum opdatere denne side hvert halve år.

Læs også vores oversigt over tilskudsordninger og støtteordninger fra grønne fonde i Danmark og EU.