Er medietræning virkelig nødvendigt?

Det hurtige svar er nej. Det er ikke nødvendigt, hvis du er et naturtalent, forstår journalisternes tankegang, aldrig bliver nervøs og er fuldstændig bevidst om, hvad du vil sige i de 15 sekunders taletid, som du måske får i et tv-indslag. 

Medietræning med Kemp & Kjær

Det er bare sådan, at de færreste af os er naturtalenter – og her kommer medietræning ind i billedet. Skuespillere, politikere og fodboldspillere øver og træner for at kunne levere en toppræstation. Og det samme kan du gøre. Lidt forenklet kan man sige det på den her måde: Du starter med at forstå spillereglerne, og så går du i gang med at træne.

De fleste talspersoner i virksomheder, fx ledere og specialister, har en helt anden baggrund og faglighed end journalisterne. Med medietræning får du hjælp til at håndtere en interview-situation, så både du og journalisten får mest muligt ud af interviewet. Her er en kort gennemgang af de hyppigste spørgsmål:

  • Hvordan foregår medietræning?
  • Hvordan forbereder jeg mig på et kritisk interview?
  • Hvordan forbereder jeg mig på et ekspertinterview?
  • Kan jeg få spørgsmålene på forhånd?
  • Kan jeg rette i mine citater?

Hvordan foregår medietræning?

Man kan godt gå lidt i panik, når en journalist pludselig ringer og stiller spørgsmål, for hvad er journalisten egentlig ude på? Med medietræning kommer du tættere på at forstå den journalistiske tankegang og arbejdsvilkårene i medierne.

En kvalificeret medietræning vil både give dig redskaber til at håndtere et uventet opkald fra en journalist, selve interview-situationen og dine muligheder for efterfølgende at påvirke artiklen/indslaget. Der er altså et før, under og efter interviewet, som kan forberedes og trænes. Medietræning skal tage udgangspunkt i lige præcis dit behov, og det kan fx indeholde:

  • Træning i det opklarende telefon-interview.
  • Træning i at give en god skriftlig kommentar, som kan gå direkte i avisen.
  • Træning i interview-positioner, som henholdsvis part, case eller ekspert.
  • Træning i interview til elektroniske medier, hvor taletiden er kort.

Det vigtigste er, at du får den træning, som skal til for, at du kan føle dig tryg og klar til at gå ”på”, når muligheden opstår.

Hvordan forbereder jeg mig på et kritisk interview?

Vi har alle set eksempler på ”skurke”-interviews på tv, hvor den ”skyldige” interviewperson trænges op i en krog af den barske journalist med sylespidse afslørende spørgsmål. Men sådan foregår det langt fra altid.

Der er mange former for kritiske interviews, og det er en vigtig del af medietræningen at have styr på, hvad du kan gøre, før du vælger at stille op til et kritisk interview.

Her spiller medietræning sammen med din forståelse af krise-kommunikation og issue management, og derfor vil medietræning i den sammenhæng også handle om at afklare dine/virksomhedens budskaber på baggrund af en vurdering af sagens indhold og konsekvenser. Kritiske interviews kan fx trænes i en konkret interview-situation, som filmes og efterfølgende evalueres, så du ved, hvordan du fremstår på skærmen.

Hvordan forbereder jeg mig på et ekspertinterview?

Som ekspert vil en forberedende medietræning tage udgangspunkt i en afklaring af:

  • Hvorfor vil du gerne i medierne?
  • Hvilke offentlige samtaler vil du gerne være med til at kvalificere?
  • Hvilke medier vil du være til stede i?
  • Hvor meget tid kan du afsætte, og hvornår kan du være til rådighed?
  • Hvor enkelt kan du sige tingene uden at gå på kompromis med din faglighed?

Som ekspert eller analytiker på et område giver det ofte god mening at stille op til interview. Men der er stor forskel på, om du taler til læserne af et fagblad eller læserne af et tabloidmedie.

I den journalistiske værktøjskasse er eksperter vigtige kilder, når emner skal sættes i perspektiv og analyseres. Der er stor troværdighed forbundet med rollen som ekspert, og det kan give en god eksponering, men der er også udfordringer i rollen. En afklaring af mål og ekspertområde er vigtig, men også omfang, for det kan tage meget af din arbejdstid at stå til rådighed for journalister. De mest citerede eksperter bliver brugt, fordi de forstår at formulere noget kompliceret klart og enkelt, og fordi de rent faktisk er kapaciteter på deres område.

Kan jeg få spørgsmålene på forhånd?

Nej, du skal ikke forvente at få alle spørgsmål på forhånd, og det hænger sammen med, at et interview er en dynamisk proces, som udvikler sig alt efter, hvad du svarer, og alt efter om journalisten har brug for at få uddybet noget.

Men du kan godt forvente at få at vide, hvad journalistens vinkel på historien er (altså hvilken del af emnet, journalisten vil fokusere på). Når journalisten kontakter dig, er det naturligt, at du spørger ind til:

  • Hvad vil du gerne have, at jeg udtaler mig om?
  • Hvem medvirker ellers i artiklen/indslaget?
  • Hvad er din deadline?

Få en snak med journalisten om formen og emnet, før interviewet går i gang. Og spørg ind til fakta. Har journalisten noget data, som historien bygger på? Spørg, om du kan se det/få det tilsendt, så du kan forberede dig på emnet. Det er en bedre tilgang end at forlange spørgsmålene udleveret på forhånd.

Kan jeg rette i mine citater?

Det er normalt på de fleste medier, at du kan få tilsendt dine egne citater til godkendelse, før de bliver trykt. Her har du mulighed for at rette fakta og misforståelser. Du skal ikke regne med, at du kan trække store dele tilbage, fordi du pludselig har fortrudt, at du medvirkede, men der er som regel altid plads til at få nuanceret dine budskaber. Og den mulighed skal du bruge.

Du kan ikke regne med at få hele artiklen til gennemlæsning, men nogle gange har journalisten det ok med at sende dig den samlede tekst, hvis det fx giver mening, at du tjekker fakta. Jo mere teknisk eller kompliceret stoffet er, jo mere kan det give mening, at du ser, hvilken sammenhæng dine citater indgår i, før artiklen udkommer. Husk, at journalister ikke er interesserede i at lave fejl eller at citere dig for noget, som du ikke mener. Derfor er det vigtigt, at du før interviewet gør dig klart, hvad du kan stå inde for, og hvad dine budskaber er.

Flere PR- & kommunikationsråd

8 tips der tiltrækker de bedste medarbejdere

SoMe-guide: Sådan får du ekstra værdi ud af presseomtaler

Medspillere i medierne: Hvordan aktiverer du dem?