Sådan opbygger du en pressemeddelelse. Se eksempel og skabelon her

Mangler du inspiration til at skrive en pressemeddelelse? Så kig med her, hvor vi har lavet en skabelon og et eksempel.

Send pressemeddelelsen som tekst i en mail – PDF’er er et levn fra 90’erne, som kræver et ekstra klik at åbne for journalisterne. Det gider de ikke.

Skabelon for pressemeddelelse:

————

[Pressemeddelelse | Sted & tidspunkt]

Overskrift – helst ikke mere end otte ord

Underrubrik der uddyber overskriften på helst ikke mere end 1-3 linjer.

Afsnit der med andre ord – og uden gentagelser – opsummerer historien, og uddyber underrubrikken med detaljer som fx konkrete navne på organisationer eller personer og deres titler, der er involveret (2-5 linjer).

“[INDSÆT CITAT PÅ HOVEDKILDE]”, siger [NAVN], der er [TITEL] hos [NAVN PÅ ORGANISATION].

Overgangslinje a la: [NAVN] har oplevet, at være i en lignende situation / har afprøvet løsningen, der har [KONKRET GEVINST]

Overgangslinje a la: Det er en ekspert i [BRANCHE/FAGOMRÅDE] også enig/uenig i …:

– [CITAT OM FX TENDENSEN], siger [NAVN], der er ekspert i [BRANCHE/FAGOMRÅDE] og til daglig arbejder som [TITEL].

Bonus-info der enten perspektiverer indholdet i artiklen, eller forklarer hvornår der sker noget væsentligt ift. nyheden næste gang, hvor organisationen blev stiftet eller lignende. 1 linje.

Evt. flere citater
Citat + navn og kontakt-info

Pressefotos: [INDSÆT VEDHÆFTNINGER ELLER DROPBOX-LINK]

For yderligere information
• Pressekoordinator [DIT NAVN] | [TELEFONNUMMER] | [EMAIL-ADRESSE]
• [KUNDE-TITEL] | [KUNDENS NAVN] | [TELEFONNUMMER] | [EMAIL-ADRESSE]
• [EKSPERT-TITEL] | [EKSPERTENS NAVN] | [TELEFONNUMMER] | [EMAIL-ADRESSE]

Fakta
Evt. anden fakta om emnet i artiklen.

Om [NAVN PÅ ORGANISATION]
Tekst der kort forklarer om organisationen/virksomheden, dens formål/ydelser, hvornår den blev grundlagt, hvem ejerne er, antal medarbejdere osv. – Gerne på punktform hvis det giver mening.

Eksempel på pressemeddelelse:

—————

[Fiktiv pressemeddelelse | København d. 18. april 2018]

Nu kan danskere se badeforholdene overalt i landet

To unge iværksættere har lanceret en platform, hvor danskere kan se og kommentere på badeforholdene ved strande, havne og søer.

De 20-årige iværksættere Jens Hansen og Hans Jensen har i samarbejde med forsikringsselskabet TRØGG udviklet og lanceret ‘Badeforhold.dk’, hvor livreddere og danskere kan få og give information om alt fra temperatur, advarsler og badetips på hvor end man kunne finde på at springe i vandet.

– Vi er badeentusiaster, og har altid følt, der manglede en samlet platform for badeforholdene, siger Jens Hansen, der er CEO og medstifter af Badeforhold.dk.

Kirsten Rasmussen er vinterbader og livredder, og er glad for de unge drenges initiativ.

– Nu kan jeg hver morgen se og melde om vandet er godt til at bade i, og hvem fra klubben der ellers har planer om at dukke op næste morgen, fordi de også bruger platformen, siger hun.

Ekspert i badeforhold fra TRØGG bekræfter tendens om at danskere er blevet opmærksomme på at undgå badeulykker.

– Siden algeinvasionen og flere drukneulykker sidste år, har vi set en stigende interesse fra danskerne om at kende til badeforholdene, og denne platform kan være med til undgå fx ulykker og sygdom, siger Ulrik Thomsen, der til dagligt arbejder som konsulent hos TRØGG.

Sidste år fik 2.000 danskere diarré af dårligt badevand. Badeforhold.dk har allerede samlet 100.000 brugere.

Pressefotos: www.fake-dropbox-link.dk

For yderligere information
• Pressekoordinator Navn Navnesen | +45 XXXX XXXX | email@adresse.dk
• Badeforhold.dk, Jens Hansen, CEO og medstifter | +45 XXXX XXXX | jenshansen@badeforhold.dk
• Livredder, Kirsten Rasmussen | +45 XXXX XXXX | kr@livredder.dk
• TRØGG, Ulrik Thomsen, konsulent | +45 XXXX XXXX | ut@trøgg.dk

Fakta
Hvert år oplever X danskere at møde forgæves op til søer, som de ellers genre ville bade i.

Om Badeforhold.dk
Tekst der kort forklarer om organisationen/virksomheden, dens formål/ydelser, hvornår den blev grundlagt, hvem ejerne er, antal medarbejdere osv. – Gerne på punktform hvis det giver mening.

Vil du være sikker på at din pressemeddelelse kommer i medierne?

Hos Kemp & Kjær kan vi hjælpe både med strategi, kreativ vinkling, skrivning og/eller udsendelse af din pressemeddelelse, så du er sikker på at ramme plet. Vi har en meget høj ‘hit rate’, og har gennem tiderne pitchet flere tusinde journalister, der ofte fortæller os, at de er glade for vores meget konkrete, letlæselige og målrettede historieforslag.

Vi kan også tilbyde at sende ud Via Ritzau, hvis din pressemeddelelse matcher deres kvalitetskrav.

Nysgerrig på hvordan vi kan få jeres pressemeddelelse i medierne? Så giv et ring til Mark Kjær på +45 4142 3635 eller skriv på mark@kempkjaer.dk.