Vi bliver ofte spurgt af især højvækstvirksomheder, hvad ROI (return-on-investment) er på PR. Altså gevinsten. Tilbagebetalingen på det man investerer i PR.

Svaret afhænger selvsagt af konteksten. Alt efter virksomhed har PR vidt forskellig betydning. Men her i marts 2023 satte Per Hansen i Millionærklubben ord på:

Kommunikation er afgørende for aktiekursen og finansieringsmulighederne.

(Se link og citat nedenfor).

Og ja, det er en af de ROI-faktorer, vi plejer at nævne, og jeg er enig i, at ultimativt er aktiekursen den suverænt største faktor. Veleksekveret PR over 3-5 år kan forøge aktiekursen 5-10-20 gange. Det er for de fleste en temmelig vild ROI i fht hvad man investerer i PR.

Værditilvæksten skyldes især disse tre faktorer:

1) Mere hype om firmaet betyder, at flere er interesseret i at være medejere, og det driver kursen op. Ukendte virksomheder har sjældent flere interesserede købere.

2) Salg af virksomhedens produkter bliver nemmere: Flere vil gerne købe og til en højere pris, fordi det er en kendt virksomhed, som man stoler på og gerne vil forbindes med.

3) Dygtige medarbejdere tilvælger virksomheden, fordi den er kendt som en succes.

Skal vi så ikke bare skynde os at få noget omtale?

Værdien kommer ikke af presseomtale alene, det starter indefra.

God presseomtale skaber ikke i sig selv bedre produkter, god kundeservice, sunde værdier, bæredygtighed. Men det bliver måske nemmere at få folk til at performe og have hjertet med, når virksomheden er offentligt kendt for noget godt. Så man står op hver dag og glæder sig til at bidrage til det gode, som virksomheden står for.

Men hvis ikke man fortæller omverdenen om de gode ting, man gør, så er der ikke nogen der ved det, og så kommer værditilvæksten og den gode spiral ikke.

Vi kan også kalde det “branding” – og der skal man huske, at dit brand defineres ikke som det, du fortæller, men som den opfattelse, folk har. Hvis ikke der er overensstemmelse, skal du gøre en ekstra indsats.

Altså:

Hvis din virksomhed lever nogle gode værdier, leverer på et stærkt brand promise – og fortæller om det til verden – så kan du forvente en kraftig stigning i værdien af selskabet, når du skal rejse penge eller sælge i en exit.

Hvordan får man så god PR?

Alt er PR: Stillingsannoncer, Linkedinopslag, jeres annoncer, årsregnskabet, produktlanceringer – alt er PR og bør tænkes ind i PR og vice versa.

Proaktiv PR og god presseomtale skabes især ved:
– Medieomtaler af alt muligt, i erhvervsmedier, fagmedier, branchemedier etc.
– Linkedin / blog posts
– I udtaler jer som eksperter
– Debat / holdninger

PR handler ikke kun om flagskibsmedier som Børsen, JP og Berlingske. Tænk det ind overalt: Alt hvad I gør, sender et signal til omverdenen om, hvad I står for.

Kontakt Jakob på +45 4038 4586 eller skriv til jh@kempkjaer.dk, hvis I vil have hjælp til at komme ud med jeres budskaber – vi starter med at afklare strategi, muligheder og historier.

Og hvad var det så Per Hansen sagde?

Ifølge Nordnets investeringsøkonom Per Hansen, der d. 27. marts 2023 var i Millionærklubbens podcast, befinder vi os “i en verden hvor finansielle nyheder bliver slynget omkring sig med en hastighed vi ikke har set tidligere” med “rigtig meget momentumhandel, mange der køber dét, der stiger, og sælger dét, der falder, og så bliver det selvforstærkende”.

Når finansielle nyheder “slynges rundt med den hastighed (…) stiller det helt overordnet nogle ekstreme krav til ledelser og bestyrelser” (…) “for der er rigtig mange (…) som ikke forstår, at det er helt afgørende, at aktiekursen på ethvert tidspunkt, afspejler den (læs: selskabets) underliggende værdi, og hellere lidt over end lidt under. For hvis man lige pludselig kommer ud i en situation hvor man (læs: et analyseselskab) får lavet sådan en analyse, hvor nogen siger, at “her snyder I lidt på vægtskålen” eller andre ting, så kan det godt være, at det om 3, 6 eller 9 måneder bliver tilbagevist – men skaden er sket.

Det er derfor, hvis et selskab får brug for kapital, så skal aktiekursen være så høj som muligt – og aktiekursen skal afspejle de underliggende værdier. Og rigtig mange virksomheder forstår det simpelthen ikke, og ledelserne og bestyrelserne forstår desværre for lidt af det. Og der er jeg lidt nervøs for at vi ikke – når vi på samme tidspunkt ser nogen, der bliver lidt mere aggressive i deres kommunikation – ser et kompetenceløft fra ledelser og bestyrelser, som godt ved, at det her kun styrker behovet for at være meget skarp.”

Citatet starter efter 25 minutter her:
https://open.spotify.com/episode/3mo4zRgFM0skJPqAV6jTZY?si=MPvl0Q4HTyyfaKxaeJsHog

Du ville måske også kunne lide