1) Få styr på din politiske profil

Er du en skarp erhvervsmand, vestjysk fisker altid klar med en holdning, piberygende kulturradikal kunstmaler, hyggelig folkeskolelærer, familiefar, økonomi-nørd, socialt bevidst sygeplejerske eller hipsterkæk radiovært på P3?

Både de store linjer i karrieren og delelementer i din private baggrund kan fremhæves og fravælges for at finde frem til, om det er håndværkere, handelsskolestuderende, de ældre eller vesterbrohipstere, du skal samle opbakning fra.

2) Positionér dig i forhold til medkandidater

Overvej din position i forhold til dine medkandidater fra partiet, og vurder, om der er plads til din profil. Måske du skal skære noget fra og vælge noget til for at ramme målgruppen. For det er ikke sikkert, der er plads til to liberale kuglestødere i samme parti – for det er jo de samme vælgere, I kommer til at konkurrere om i sidste ende.

Du skal skille dig ud: Hvis du ikke adskiller dig markant fra de andre kandidater, kan vælgerne ikke huske dig i stemmeboksen. Så gør en dyd ud af at fremhæve dine specielle træk og stærke holdninger – især når de komplimenterer din politiske profil (se nedenfor!).

3) Find op til tre mærkesager

Pas på med at drukne i mærkesager.

Mellem dine mange holdninger bør du vælge op til tre kernebudskaber. De skal være så konkrete som muligt, og både du og dine potentielle vælgere skal være enige i dem. De bedste mærkesager både tiltrækker og støder vælgere fra sig.

Undgå altfavnende floskler, som er svære at definere eller være uenige i – eksempelvis ‘mere solidaritet’ eller ‘bedre forhold for alle’.

Kandidater fremstår mest autentiske, når vælgerne oplever en sammenhæng mellem deres profil og mærkesager.
En liberal topleder, der vil skære i topskatten, giver mening. En piberygende kunstmaler, der vil have kulturen i fokus, giver også mening.

Men gør det gerne mere konkret: København skal være europæisk kulturhovedstad, folkebibliotekerne skal være interaktive kunstværker, og der skal oprettes ti vækstcentre til kreative iværksættere.

Da vælgere i stigende grad bruger kandidattests, vil du desuden også dukke op i deres resultater oftere, hvis du har en skarpvinklet profil.

4) Få en hjemmeside og en social mediekanal

Du behøver ikke have en dyr og avanceret hjemmeside for at føre kommunalvalgkamp. Bare du har en forside med et billede af dig selv, hvor dine mærkesager står tydeligt, samt dine kontaktinfo og en opfordring til at blive frivillig.’
Du behøver ikke have en dyr og avanceret hjemmeside for at føre kommunalvalgkamp. Bare du har en forside med et billede af dig selv, hvor dine mærkesager står tydeligt, samt dine kontaktinfo og en opfordring til at blive frivillig.

Det signalerer, at du er seriøs om dit kandidatur. Folk falder fra, hvis de lige skal dobbelttjekke, om du er værd at stemme på, og du så ikke har en hjemmeside.

Og så bør du bruge de sociale medier, fordi det er en billig og effektiv måde at få opmærksomhed på. Facebook er et oplagt sted at starte, for danskerne er storforbrugere af netop det sociale medie.

Hvis du eksempelvis har en stor følgerskare på Twitter eller LinkedIn, så skal du selvfølgelig fortsætte dit arbejde der.

Upload små videoer og fotos, der opsamler, hvad du fx lige har holdt møde om, så du tydeligt signalerer, hvad du står for, og at du er aktiv. Husk at tekst alene er mindre effektivt til at skabe interaktion, og Facebook prioriterer billeder og video højere i feed’et.

5) Find medspillere


Find folk, som kan være med til at tiltrække opmærksomhed og løfte din kampagne. Det kan være alt fra erhvervsledere til kulturpersonligheder eller folk med en spændende historie.
Du skal ikke nødvendigvis ud og lede efter andre politikere til gammeldags debatter. De kræver stor forberedelse, og det er ofte svært at finde lokaler, hvor ejeren kan se fidusen i at have politikere på besøg.

Til gengæld kan eksempelvis cafeer være oplagte steder at afholde events sammen med dine medspillere. Her vil cafe-ejeren gerne tiltrække tørstige folk uden at blive stemplet som tilhørende en bestemt politisk fløj.

Hvis du står for at arrangere og invitere eksempelvis en forfatter til at holde oplæg, og du er paneldeltager eller ordstyrer, gør du det nemmere for dig selv at få eksponering. Så kan du slutte af med at sige, du i øvrigt er kandidat til valget, og hvis der er nogen blandt publikum, som vil være frivillige og få lidt erfaring på CV’et, er der altid plads.

6) Bonustip: Få hjælp – der betaler sig

Vil du gerne have hjælp til at udvikle en kampagne-strategi, så kan det gøres til en overkommelig pris – selv for almindelige borgere, der for første gang overvejer en politisk karriere.

Læs om, hvordan vi kan hjælpe kommunalvalgspolitikere

Du ville måske også kunne lide